Майбутнє комп’ютерних ігор-портативний формат. І ось чому

43

Можливість грати в повноцінні тривимірні ігри на портативному комп’ютері-вкрай приємний подарунок, який шанувальникам електронних розваг піднесло останнє десятиліття. Ні, порівняно примітивні проекти можна було запускати на ноутбуках і раніше, але складні динамічні тайтли класу aaa їм доступні не були. Для останніх потрібно було обов’язково збирати великий, галасливий і вкрай продуктивний комп’ютер, який не міг обійтися без монітора і всієї допоміжної периферії. Переносити все це з місця на місце було вкрай складно, тому про мобільність мова взагалі не йшла.

Втім, ситуація стрімко змінюється в протилежну сторону. Більш того, тенденції ринку недвозначно натякають на те, що майбутнє саме за портативним геймінгом. Це, не в останню чергу, стало можливим через те, що комплектуючі в переносних комп’ютерах стали досить продуктивними. Інтегрована графіка intel і amd все ще не справляється з сучасними тривимірними іграми, але не найсвіжіші вже впевнено перетравлює. Якщо ж говорити про дискретну графіку nvidia і amd, то вона вже підходить для aaa в 3d. Так, доведеться пожертвувати рівнем візуала, але це дрібниця.

Та що там говорити, в 2021 році багато ноутбуків вже без проблем працюють з віртуальною реальністю. Коли згадуєш, як сильно комп’ютери гальмували, обробляючи ефекти прозорості в windows vista, все це починає грати абсолютно іншими фарбами. Портативні рішення розвиваються семимильними кроками і стають все більш доступними для простих користувачів. Вони вже поставляються з процесорами, виконаними по 7-і 10-нанометровому технологічному процесу, хоча ще пару років тому могли похвалитися лише 14-нанометровим. Це тільки в плюс і до енергоефективності.

Далі — більше. Ігрові ноутбуки навіть зараз вже не розряджаються за годину. Коли їх процесори в масі перейдуть на 5-нанометровий технологічний процес, автономність збільшиться ще сильніше. Символом портативного комп’ютерного геймінгу сьогодні можна сміливо вважати valve steam deck. Звичайно, навряд чи всі топові виробники апаратного забезпечення перейдуть на щось подібне. Втім, коли мова заходить про сучасні консолі, подібний розвиток подій здається навіть більш ніж реалістичним. Playstation 5 і xbox series x можна перевести в мобільний формат — справа лише за sony і microsoft.

Вся технологічна всесвіт стає все більш портативною

Є кілька соціальних факторів, які планомірно переводять комп’ютерні розваги в бік портативного формату. Одним з них є перехід з традиційної офісної роботи на віддалену через пандемію, яка не планує закінчуватися. Спочатку здається, що подібний стан справ має мотивувати до покупки потужних настільних комп’ютерів. Втім, реальна ситуація дещо інша-користувачам потрібна максимальна гнучкість у професійній діяльності та дозвіллі. Готель, кафе або єдина тиха кімната вдома далеко від дітей — у всіх цих сценаріях ноутбук виглядає куди більш логічно.

За даними американської асоціації розважального програмного забезпечення (entertainment software association), близько 71% батьків бачать у відеоіграх можливість зробити перерву і відпочити від своїх дітей. Поки підростаюче покоління в школі, вечеряє або банально приймає водні процедури, можна пройти пару рівнів в улюбленій грі. Звичайно ж, портативний формат в даному випадку виявляється куди більш зручним. Ноутбук або інший мобільний пристрій з більшою ймовірністю опиниться під рукою у всіх цих ситуаціях, тому воно стане основним апаратним інструментом для будь-яких електронних розваг.

Та що там говорити, весь світ дуже давно живе в посткомпьютерной епосі, в якій традиційне громіздке залізо все більше і більше відходить на другий план. Багато справляються з усіма своїми професійними завданнями за допомогою одного тільки смартфона. Якщо ж є необхідність в чомусь більшому, а також можливість купити це, більшість віддає перевагу ноутбукам і планшетам, а не стаціонарним комп’ютерам. Немає різниці, наскільки потужний настільний пк чекає користувача вдома або в офісі. Сьогодні він точно буде здаватися максимально архаїчним інструментом для будь-яких завдань.

Потенціал портативних рішень досить складно переоцінити. Той же steam deck, який вже згадувався вище по тексту, пропонує зручність nintendo switch, але відкриває доступ до величезної і дуже різноманітної бібліотеці комп’ютерних розваг. Судячи з усього, інженери і маркетологи valve при розробці своєї портативної ігрової консолі надихалися саме нестримними продажами nintendo switch, а також популярністю всього сегмента мобільних розваг в цілому. Fortnite, pubg, apex legends-далеко не повний перелік ігор, які дуже добре зайшли саме в портативному форматі.

Oculus quest 2-далеко не перший гаджет, який приходить на розум, коли мова заходить про комп’ютерний геймінг. Втім, пристрій дуже цікаве і не менш перспективне. Це-мобільний шолом віртуальної реальності, для повноцінного використання якого не потрібно додатково витрачати кілька сотень тисяч рублів на продуктивний комп’ютер. Гаджет може самостійно вирішувати цілий ряд різнопланових розважальних завдань. Звичайно, йому поки ще далеко до досконалості. Але цілком можливо, що умовний oculus quest 4 стане єдиним девайсом, який закриє всі питання дозвілля.

Зрештою, не варто забувати і про всілякі хмарні сервіси на манер google stadia і xbox cloud gaming, які вже прибрали масу бар’єрів, пов’язаних з продуктивністю апаратного забезпечення. Вони дають можливість запускати ігри з фотореалістичною графікою, використовуючи потужності віддалених систем. Головне в даному випадку-стабільна швидкість інтернет-підключення. Сьогодні з цим все ще виникають питання, але в недалекому майбутньому, в тому числі, і з цим вийде розібратися. В результаті повноцінні тривимірні проекти найвищого рівня міцно закріпляться навіть на смартфонах і планшетах.

У портативного комп’ютерного геймінгу все ще обмеження

Один з головних гальм переходу до портативного комп’ютерного геймінгу — нагрів. Ігрові ноутбуки можуть бути скільки завгодно класними і ще більш продуктивними, але під час інтенсивного використання вони відчутно розігріваються. Razer і багато інших виробників витрачають масу зусиль, щоб створити максимально ефективне охолодження. У цьому напрямку є позитивні зрушення, але ситуація все ще вкрай далека до ідеалу. Ноутбуки продовжують нагріватися і дратувати цим своїх власників. Більш того, при високій температурі вони можуть навіть вимикатися, щоб не нашкодити апаратному забезпеченню.

Звичайно, не можна ігнорувати і значну вартість продуктивної портативної електроніки. Процесори, графічні адаптери, накопичувачі-ці та всі інші комплектуючі в мобільному форматі оцінюються виробниками помітно вище, ніж звичайні аналоги. Саме тому ентузіасти комп’ютерних ігор без великих бюджетів віддають перевагу настільним системам, навіть якщо вони не настільки ж зручні. Так, в таких ще й не буде проблем з перегрівом. Більш того, до стаціонарного комп’ютера куди простіше підключити всі необхідні аксесуари для ігор в будь-якому їх прояві.

Ще одне питання — управління. Миша і клавіатура правомірно вважаються найбільш зручними інструментами для контролю в будь-якій грі. Більш того, в цілому ряді кроссплатформенних електронних розваг є навіть поділ на тих, хто використовує ці аксесуари, а також на всіх інших. Звичайно, якщо для портативного геймінга вибирається ноутбук, то використовувати його з мишею — не питання. Втім, є ж і мобільні гаджети з сенсорними екранами, а також з геймпадами в будь-якому їх прояві, які багатьом здаються не такими зручними. Саме тому вибір настільного комп’ютера для них більш привабливий.

Навряд чи це в повній мірі трапиться в доступному для огляду майбутньому. І справа тут навіть не у вартості, продуктивності або зручності управління. У настільних комп’ютерів є певна фан-база, яка дуже тепло до них ставиться, регулярно кастомізує, займається пошуком і заміною комплектуючих. Аналогічна ситуація сьогодні спостерігається з музикою на вінілових платівках — стрімінг точно зручніше, але попит на вінтаж залишається. Портативний геймінг буде ставати все більш кращим для мас. Але на нього точно не перейде 100% активних геймерів.